Wednesday 9 October 2013

Kuasa Muzik kepada pelajar :) TEMAN @ LAWAN?

"Muzik itu getaran menggerak naluri dan jiwa
 untuk terus menikmati suatu alunan nada yang menyenangkan"


            Berdasarkan kajian yang dilakukan Persatuan Kajian Sains Diraja England, janin didalam kandungan ibu turut bertindak balas dengan suara nyanyian ibunya. 

 Menurut islam ibu digalakkan mendengarkan alunan al- quran dan zikir yang mana meninggalkan kesan positif kepada bayi dalam kandungan. 


Cakap je pasal "muzik", kita akan fikirkan tentang hiburan. Persoalannya, sebagai pelajar bagaimana hiburan diwujudkan dalam sesi pembelajaran? Apakah muzik mampu memberi hiburan yang meninggalkan impak positif kepada pelajar?


+ve muzik sewaktu belajar

(1) hilangkan rasa mengantuk- dah jadi lumrah dah, asal membaca atau belajar untuk mendapatkan ilmu ni, secara aotomatik mulut menguap, mata layu memanggil bantal dan katil. Sekurang-kurangnya, muzik mampu menghilangkan rasa mengantuk dan memberikan hiburan yang tidak membosankan.

(2) hilangkan stress - muzik ni kata orang boleh dijadikan terapi! belajar belajar juga, otak kita pun perlukan terapi untuk lebih tenang dan releks. Lambakan info yang menunggu panjang untuk diserap dalam otak kita ni memberi satu tekanan yang silap hari bulan menjadikan otak kita sewel.

(3)test otak yang ligat - tabik "springggg"  pada golongan pelajar yang mampu mendengar lagu rancak sambil belajar atau menghafal. Bagaimana fikiran mereka mengatur penerimaan ilmu dan hiburan yang bermain serentak di kepala menjadi  persoalannya. Tetapi jangan hanya mendengar muzik, lebihkan hiburan entah apa-apa sedangkan ilmu dicari, hilang entah kemana. 

-ve muzik sewaktu belajar

(1) hilang tumpuan - ada golongan pelajar yang belajar dalam keadaan senyap tanpa gangguan. Bila dengar je muzik, bagai spoil mood belajar. Bagi lagu yang macam mana pun, lirik yang menenangkan jiwa atau sebagainya, kalau dah orangnya tidak boleh ditemani muzik semasa belajar, pasti akan merasa serabut dan tertekan.

(2) belajar menjadi sia-sia - bagai mencurah air kedaun keladi, satu peribahasa yang sesuai dipadankan apabila seseorang yang beljar tetapi langsung tidak melekat ilmu dikepala. Masalahnya timbul, bila otak hanya lebihkan muzik yang didengar daripada ilmu berharga yang hanya dipandang tanpa perasaan excited  untuk mendalaminya.



Konklusinya, muzik merupakan suatu yang subjektif. Masing-masing mempunyai pandangan atau pendapat sendiri dalam memberi ulasan tentang keperluan muzik. Sebagai pelajar, kita harus bijak menggunakan kelebihan muzik dan tidak terjebak dalam kesan negatif muzik. Bergantung kepada setiap pelajar sama ada menjadikan muzik sebagai teman belajar tetapi jangan sampai muzik menjadi satu gangguan.


No comments :

Post a Comment